Omena

 In Täti Aurinkoisen hilpeä hyvinvointiblogi

Hesari kertoi legendaarisen valokuvaajan Markus Hakalan jäämisestä eläkkeelle. Hyvä juttu, ehkä hänellä on vastaisuudessa vielä enemmän aikaa kuvata suomalaista arkea. Kuvia, joissa on pieni pilkahdus huumoria. Kuvia, jotka aukeavat vasta, kun niitä hetken katso. Ei ehkä ensi vilkaisulla niitä kauneimpia, mutta herttaisen realistisia. Jutussa hän suomii mitäänsanomatonta kuvajournalismia ja tylsästi kirjoitettuja juttuja. Julkaistaan sitä mitä ihmiset haluavat nähdä ja lukea, mieluusti vielä softattuna. Juttuja ja kuvia, jotka voi suuremmin ajattelematta ja enemmittä tunteitta selata läpi. Kuvia, joista voi tykätä, vaikka niitä katsoisi kännykän näytöltä ilman lukulaseja.

Alkuvuosi ja parempi elämä ovat täyttäneet facen uutisvirran hyvinvointi- ja valmennuspalvelujen mainoksilla. Kliseisiä kuvia ja ennalta-arvattavia tekstejä. Jos virtaasi ilmestyy naisille suunnattu mainos, löydät siitä melko varmasti ainakin puolet näistä, täysbingokaan ei ole harvinaisuus.

  • Kilon käsipain
  • Mittanauha
  • Omena
  • Pörröinen froteepyyhe
  • Vesipullo
  • Jumppakengät
  • Kuulokkeet

Jos kyseessä on vähän hevimpi valmennus, siinä on napsun verran liian ylhäällä oleva levytanko tai valmentaja hiplaamassa 5 kg bumperpainoa. Miehille suunnattuun valmennusmainokseen riittää rasvattu sixback tai jos oikein kovilla ammutaan niin leveä selkä. Hyvinvointipainotteinen mainos viimeistellään huurteisella pastellifiltterillä ja päälle sirotellaan ruusunterälehtiä. Rouheammat ovat sitten enemmän monocromea.

Ei siinä mitään, mainos on mainos ja journalistiikka

on journalistiikkaa. Markkinoinnin henkeen kuuluu, että julkaistaan asioita, joita ihmiset haluavat nähdä ja herätetään uinuvia tarpeita. Mutta eniten minua ihmetyttää se mainosten omena. Miksi hitossa kaikista hedelmistä juuri omena? Kulttuurista riippuen omena on ollut kuolemattomuuden, aviollisen rakkauden, vallan ja tiedon symboli. Ehkä nykyään omena päivässä pitää lääkärin loitolla, mutta en ole ikinä nähnyt kenenkään syövän salilla tai treenin jälkeen omenaa. Banaania olen. Onko banaani liian maskuliininen tähän viestintään vai miksi sitä sorsitaan? Miksi miehille suunnatuissa mainoksissa ei ole omenoita? Juuttuiko kielletty hedelmä aikanaan Aatamin kurkkuun?

Ystävällisin terveisin, syvästi hämmästellen

Täti Aurinkoinen

Call Now Button