Tiedätkö kuinka harjoitusohjelmasi  toimii? Harkitsetko painonpudotusta vai onko sinulla tavoitteena hankkia lisää lihasmassaa? Harrastatko lajia, jossa vartalo kuormittuu toispuoleisesti (esim golf tai tennis) tai  onko sinulla ollut vamma, josta toipuminen on ollut hidasta? Kutjulaan on saapunut supertarkka ja luotettava kehonkoostumuksen mittalaite, InBody 270, joka kertoo luotettavasti ja nopeasti mistä sinut on tehty ja mitä muutoksia kehossa todellisuudessa tapahtuu.

Onnistuneen painonhallinnan yhteydessä perinteinen vaaka on sokea muutoksille: lihasmassan kasvaessa paino ei juuri putoa, vaikka rasvan määrä vähenee. Jos taas painonpudotusohjelma ei järkevä, saattaa jopa kolmannes punotetusta painosta olla vaivalla hankittua lihasta.  Ja ei tietenkään voi olla mainostamatta:  jos haluat harjoitusohjelman ja ruokavalion joka ei tee sinusta laihaa läskiä, ota yhteyttä nina@honkavoima.fi.

Inbody laskee kehotyypillesi sopivan ihannepainon. Toisin kuin painoindeksissä InBodyn ihannepaino huomioi lihasmassan määrän. Painokontrolli kertoo, pitäisikö kehonkoostumuksen optimoimiseksi vähentää rasvanmäärää kehosta vai kenties lisätä lihamassaa.

InBody on paljon muutakin kuin perinteinen rasvaprosentin mittari. Lihasmassan lisäksi mittauksessa selviää lihastasapaino. Se kertoo kuinka lihakset ovat jakautuneet kehoosi.  Joskus ylä- ja alavartalon välillä  saattaa olla huomattaviakin eroja, tai rajojen välillä voi olla voimakas puoliero. Lihastasapainon ongelmat johtuvat yleensä epätasaisesta työ- ja harrastuskuormituksesta tai vanhoista vammoista. Lihasepätasapaino aiheuttaa keholle ylimääräistä kuormitusta ja saattaa myöhemmin aiheuttaa rasitusperäisiä vammoja.

Monitaajuisen mittaustekniikan ansiosta InBody erottelee luotettavasti viskeraalisen, eli sisäelimien ympärille kertyneen rasvan,  ihonalaisesta rasvakudoksesta. Rasvan sijainnilla on merkitystä moniin terveysmuuttujiin. Viskeraalinen rasva on yhteydessä moniin vakaviin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sydänsairauksiin. Liikuntaa lisäämällä viskeraalinen rasva vähenee jopa kolmessa kuukaudessa, liikuntainnon lopahtaminen näkyy vyötärönympärystä nopeammin viskeraalisen rasvan määrässä.

InBody-mittausraportti puretaan aina asiantuntijan kanssa. Kanssasi käydään läpi keskeiset mittaustulokset ja saat suositukset mahdollisiin terveytesi kannalta oleellisiin muutoksiin.  Saat mukaasi raportin, josta näet seuraavat tulokset:
•    Paino: kokonaispaino, rasvaton massa, lihasmassa, rasvaprosentti, kehonvesimäärä.
•    Lihas- ja rasvatasapaino
•    Painokontrolli ja terveysmuuttujat: Perusaineenvaihdunta, painoindeksi, kehotyyppisi ihannepaino, rasva- ja lihaskontrolli, viskeraalisen rasvan määrä. Arvio energian kulutuksessa erilajeissa.

Mittaustekniikka

InBody-laitteiden mittausmenetelmä perustu bioimpedanssiin, eli kehon sähkönjohtavuuteen. Mittauksessa kehon läpi johdetaan hyvin pieni sähkövirta. Eri kudokset sisältävät eri määrän vettä ja johtavat siksi sähköä eritavoin. Sähkövirran vaimenemisesta kehon läpi kulkiessa voidaan päätellä kehon koostumus. Toisin kuin muut markkinoilla olevat laitteet, InBody huomioi myös sen, että eri kehonosat johtavat sähköä eritavoin. Se jakaa kehon viiteen erilliseen alueeseen, joten mittaus on luotettava myös henkilöllä, jolla kehonrakenne poikkeaa keskimääräisestä, kuten urheilijoilla ja vanhuksilla. Mittaus on turvallinen ja nopea ja laite on hyväksytty lääketieteelliseen käyttöön. Koska laitteessa käytetään pientä sähkövirtaa, mittausta ei voida tehdä henkilöille joilla on sydämentahdistin tai raskaana oleville.

Kuinka valmistaudun mittaukseen

Hyväkään mittari ei ole luotettava, jos mittaukseen ei ole valmistauduttu hyvin. Mittausmenelmästä johtuen tärkeintä on vakioida nestetasapaino. Nestetasapainoon vaikuttavat lääkkeet saattavat vääristää tulosta ja naisten kannattaa tehdä mittaus samassa kuukautiskierron vaiheessa. Luotettavimman tuloksen saat aamupäivällä, koska jalat saattavat turvota päivän mittaan. Muita ohjeita:
•    Vähintään kaksi tuntia ruokailun jälkeen.
•    Käy wc:ssä ennen mittausta, virtsarakon tulisi olla mahdollisimman tyhjä
•    Ei kuntoilua, saunomista tai suihkussa käyntiä ennen mittausta
•    Ole seisaallasi vähintään 5 min. ennen mittausta
•    Talvella ole lämpimässä 20 minuuttia ennen mittausta
•    Oikean painon mittaamiseksi riisuu painavat vaatteet ja korut yms.

Kehonkoostumusmittaukseen pääset ajanvarauksella. Varaa mittaukseen tulosten analysointiin aikaa noin 30 min. Mittauksen normaali hinta on 29 €. Huomaathan, että kehonkoostumusmittaukset sisältyvät kaikkiin valmennus- ja ravisemusvalmennuspaketteihin.